Så blir du mindre nervös inför tentan

De flesta studenter känner av nervositet inför en tentamen. Det är en helt naturlig reaktion inför en pressande situation. Vissa studenter blir mer nervösa än andra. Som tur är finns det många bra knep man kan ta till för att hålla nervositeten i schack. Här är några bra tips på hur du blir mindre nervös inför tentan.

Inför tentan

Börja repetera i tid – Vänta inte tills sista dagarna med att börja plugga till tentan. Planera din tid väl under kursens gång. Repetera kontinuerligt sådant du lär dig – det kommer göra det lättare att plocka fram det ur minnet under den sista tiden innan tentan. Ett bra sätt att repetera vad du lärt dig kan exempelvis vara att rita upp en mindmap .

Öva på gamla tentor – Om det finns gamla tentor från tidigare år kan du göra dem som övning inför din kommande tenta. Det kommer leda till att du förstår ämnet bättre och förhoppningsvis också visa vilken nivå frågorna förväntas ligga på när du skriver tenta. Om det inte finns gamla tentor kan du göra egna övningsfrågor eller svara på frågor i läroboken ni har på kursen.

Under tentan

Läs igenom alla frågor först – Efter du läst igenom alla frågor kan du börja med att besvara de lättaste. Spara de allra svåraste till sist. Tänk på att bara svara på det som krävs i frågan – sväva inte ut för mycket och lägg energi på att skriva ned sådant du inte kommer få några poäng för.

Använd kladdpapper – Du kan skriva ner anteckningar på ett separat kladdpapper. Eller skriva ner olika nyckelord direkt på ditt svarspapper och sedan strukturera upp svaret allteftersom.

Håll blodsockret uppe – Om du ska skriva en tenta som pågår i flera timmar är det bra att ha med sig något att äta och dricka under tiden. En vattenflaska och frukt duger gott för att hålla blodsockret uppe.