Mindfulness

Mindfulness går ut på att du fokuserar på det som sker här och nu i denna stund. Metoden handlar om att fokusera på sig själv och det du upplever i nuet. Metoden har fått stor spridning på senare år och i en här artikeln kan du läsa om vad mindfulness är och hur det möjligen kan hjälpa dig till bättre studievanor.

Vad är mindfulness?

Mindfulness är ett sätt att meditera som handlar om att vara uppmärksam på vad som sker just nu. All information du tar in om saker som händer runtomkring dig ska du visa en nyfiken och accepterande ställning till utan att du värderar det du ser och känner. En central del i mindfulness är att du uppvisar större acceptans mot både dig själv och de andra personer som du möter i din vardag. Tanken med mindfulness är att du har större chans att må bättre om du ser på dig själv på ett kärleksfullt eller ömsint sätt.

Mindfulness och hälsan

Dagens forskning visar sammantaget att mindfulness är bra. Det finns dock tyvärr inga vetenskapliga bevis för vad som är bra och vilken effekt mindfulness har egentligen. Många upplever att mindfulness minskar stress, nedstämdhet och ångest och att det hjälper mot smärta och sömnproblem. Dock finns ingen vetenskaplig forskning som bevisar detta. Troligtvis kommer det ske mer forskning på mindfulness de kommande åren som kommer ge oss nya svar på hur människor reagerar på mindfulness och vilken effekt sådan behandling kan tänkas ge.

Kan mindfulness leda till bättre studieresultat?

Det är inte omöjligt att mindfulness kan hjälpa dig att studera bättre. Eftersom metoden går ut på att leva i nuet bör det kunna hjälpa dig att fokusera på dina studier när du sätter dig ner för att plugga. Eftersom mindfulness också sägs minska stress och kan få dig på bättre humör är det inte omöjligt att dessa positiva effekter kommer få dig att prestera bättre i alla aspekter av livet – däribland dina studier. Om du är nyfiken på mindfulness är vårt tips att du helt enkelt provar på det. Det finns grundläggande övningar inom mindfulness som är enkla att prova på som du kan börja med. Du hittar dessa övningar på Vårdguidens hemsida genom denna länk: Mindfulness i vardagen – övningar.

Källor:

Många av de faktauppgifter som presenteras i den här artikeln kommer från Vårdguidens sida om Mindfulness. Följ denna länk för mer information om mindfulness.